fbpx

Skriv en pressemeddelelse

Sådan skriver du en pressemeddelelse

Landets nyhedsredaktioner modtager dagligt et hav af pressemeddelelser i deres indbakke. Derfor er det vigtigt at kende til nogle simple krav, som gør at din pressemeddelelse bliver set.

Længden på din pressemeddelelse bør holdes på ét A4 ark.

Pressemeddelelsens indhold

Afsender

Hvis vi starter fra toppen af pressemeddelelsen, så er det vigtigt, at der er en tydelig afsender på din pressemeddelse. Dette kan du gøre ved at sætte din virksomhedsnavn i afsenderfeltet og tilføje virksomhedslogo i pressemeddelelsen. 

Emnefeltet

I emnefeltet opsummere du hvad din pressemeddelelse handler om. Tænk sætningen som “Du vil fortælle at……” Emnefeltet er godbiden der skal få journalisten til at stoppe op og klikke på din mail. Tænke at her er en historie, som er vigtig og relevant og som han/hun skal kigge nærmere på. Det er derfor vigtigt, at du formulere din sætning, så den er opsigtsvækkende og interessant.

Du kan læse mere om hvordan nyhedsredaktionerne prioriterer deres historier i et andet blogindllæg der hander om nyhedskriterierne.

Opsummering

Øverst i pressemeddelelsen laver du en opsummering på 3-4 linjer, som opsummere det vigtigste i pressemeddelelsen. Opsummeringen skal fange læseren og give lyst til at gå dybere ind i teksten. 

Brødtekst

I selve teksten uddyber og folder du indholdet i opsummeringen ud. Her skal du svare på hvem, hvad, hvor, hvorfor og hvordan spørgsmålene i forhold til din historie. Svarene på spørgsmålene giver journalisten noget at arbejde videre med.

Citater

Brug meget gerne citater i din tekst. Find det mest rammende og opsigtsvækkende citat fra historiens hovedperson. Det er ofte citaterne, som journalisterne fremhæver, hvis det er til en skreven artikel, da det giver historien noget nærvær. Citaterne er dem, som giver dig mulighed for at udtrykke følelser og holdninger og vise identifikation via “et ægte mennesker”, som udtaler sig.

Billeder og links

Vedhæft billeder i et ikke alt for stort format. Hvis billederne bliver for store risikerer du, at de bliver blokeret i modtagerens mailprogram og at journalisten fravælger billedet fordi det først skal igennem et redigeringsprogram. Så gør det let for journalisten at bruge dit vedhæftede materiale ved at vedhæfte i et korrekt format. Hvis du vælger en opløsning på 300 dpi og en max filstørrelse på 300 kb går du ikke helt ved siden af. 

Linkene kan du bruge hvis du har behov for at henvise til uddybende materiale såsom en rapport eller andet materiale, som er for stort til at vedhæfte. 

Kontakt info

Vær tydelig om hvem journalisten kan kontakte for yderligere info. Oplys navn, titel, telefon nr. og mail til den person, som udtaler sig i sagen. Vedhæft evt. foto af kontaktperson.

Skriv en pressemeddelelse

Har du brug for hjælp og sparring til at skrive en pressemeddelelse er du altid velkommen til at ringe og få en uforpligtigende snak om, hvorvidt jeg er den rigtige til at hjælpe dig.

Du kan altid ringe på tlf.: 22 24 56 97 eller sende en mail på: tonny@tonnyschnoor.dk

Du er også velkommen til at bruge kontaktformularen herunder.
Tonny Schnoor - Fast marketingsmedarbejder

1 + 15 =