Ny wordpress hjemmeside
Inden du selv går i gang med at bygge en ny hjemmeside eller bestiller en hos en webdesigner/ bureau, er der en række ting, som du med fordel kan gøre dig nogle overvejelser omkring, inden du sætter i gang.
- Gør dig klart hvad hjemmesiden skal kunne
- Skab enklethed og overskuelighed
- Organiser og kategoriser indhold
- Prioriter et responsivt design
- Sørg for hurtig hastighed
- Vær transparent
Gør dig klar hvad hjemmesiden skal kunne
Vær helt skarp på hvad formålet med din hjemmeside er og hvad den skal kunne. Tænk over hvad det er, du gerne vil have brugeren til at gøre, efter at de har besøgt din hjemmeside. Er de forbi din side for at blive klogere eller måske få inspiration. Er de på din side for at gøre et køb?
Her kan du med fordel tænke på, hvad er brugerens værdi af at besøge din side og fokusere på dette ved at gøre det meget tydeligt i starten hvad brugeren får ud af at besøge din side og hvordan de får det opfyldt. Det kan være et køb, booking af et møde eller værdifuld viden, som gør deres hverdag lettere fx.
Skab enklethed og overskuelighed
En brugervenlig hjemmeside er en hjemmeside, der er enkel og overskuelig. Det betyder, at der ikke er for mange elementer, der kæmper om brugerens opmærksomhed. Det handler om at skabe et klart og tydeligt design, der guider brugeren frem til den ønskede handling, som er lig med den værdi, som brugeren får ud af at besøge din side. Et godt design er eksempelvis ensartet, har god læsbarhed, bevarer en god balance mellem tekst og billeder, og bruger farver på en måde, der harmonerer med resten af hjemmesiden.
I forhold til farver på siden er min anbefaling, at du bruger 2-3 farver og max. 4. Hold skriftstørrelserne i 2-3 varianter og vær påpasselig med brug af fed skrift og understregninger, da det kan give et rodet helhedsindtryk.
Organiser og kategoriser indhold
En brugervenlig hjemmeside skal være nem at navigere på, og dette kan kun lykkes ved at organisere indhold på en logisk måde. En god måde at gøre dette på kan fx være ved at have en topmenu, der kategoriserer information på en overskuelig og intuitiv måde. Det er vigtigt, at brugeren starter med at føle, at hjemmesiden giver det, som de søger. Derefter kan overskriftstekster, på links, og anden vigtig information bidrage til at opbygge tilliden mellem hjemmesiden og brugeren.
Der er i dag mange muligheder for at tilpasse menuerne på forskelligvis, som passer til den enkelte side og som eventuelt kan få din side til at skille sig ud, hvis du ønsker dette.
Prioriter et responsivt design
I dag er det vigtigt, at din hjemmeside er optimeret til alle typer skærme. Alt efter hvilket produkt eller ydelse du tilbyder er andelen af brugere, som besøger forskellige hjemmesider på mobil steget til over 50%. For nogle produkter højere.
En god mobiloplevelse er også vigtigt i forhold til at få en god placering i Google søgningerne, da det er noget, som Google belønner dig for. Med andre ord, så skal din hjemmeside have en responsivt design, så den tilpasser sig alle typer skærme, og giver den samme brugeroplevelse på alle platforme. Dette gør også, at brugere fra alle smartphone typer kan købe dine produkter og tjenester uden besvær.
Sørg for hurtig hastighed
Generelt siger man, at en hjemmeside skal indlæse i løbet af 2-3 sekunder for at sikre en god brugeroplevelse. Selv sætter jeg et mål der hedder under 1 sekund. Hvis oploadingstiden er for lang er der stor sandsynlighed for at brugeren falder fra og finder et resultat på en anden side, hvilket vil være ærgerligt, når nu du har de rette produkter eller ydelser. Jeg har skrevet lidt mere om, hvordan du kan optimere hastigheden på din hjemmeside ved at bruge billeder i korrekt størrelse i et andet indlæg.
Vær transparent
Nu til dags ønsker forbrugeren at have så mange oplysninger som muligt, før de køber noget, og din hjemmeside er netop stedet, hvor de skal finde al den nødvendige information omkring dine produkter og tjenester. Derfor er det vigtigt at være transparent omkring pris, levering og information om produkterne. Hjemmesider, der er åbne og transparente, skaber en følelse af tillid til brugerne, og det er en følelse, der vil gøre det lettere for dem at købe dine produkter eller tjenester.
Mange hjemmesider vælger ikke at have priser på deres hjemmeside, hvilket kan undre mig. Når jeg selv har fundet frem til et produkt jeg gerne vil købe, så er prisen ret afgørende. Her prioriterer jeg selv at handle på sider hvor prisen er gennemskuelig og hvor jeg ikke skal til at ringe op med risiko for, at jeg efterfølgende bliver ringet op flere gange, når først jeg har afgivet mit telefon nr. Så overvej om det giver mening for dig at have tydelige priser.