fbpx

Facebook annoncering

Skab synlighed om din virksomhed på Facebook

Facebook annoncering kan være en effektiv måde at markedsføre dit brand eller produkt på, men det kræver også en vis opmærksomhed og forberedelse for at opnå de ønskede resultater. Her under er nogle grundelementer, som du med fordel kan overveje, inden du begynder at bruge penge.

Målgruppe

En af de største fordele ved Facebook annoncering er muligheden for at målrette din annonce til en specifik målgruppe. Det er vigtigt at definere din målgruppe så præcist som muligt, så du kan maksimere dine chancer for at nå ud til dem, der er mest sandsynlige til at reagere på din annonce. Du kan målrette efter alder, køn, geografi, interesser og adfærd, blandt mange andre faktorer. Vær super skarp på din målgruppe.

budgivning

Facebook giver dig mulighed for at byde på, hvor meget du vil betale for dine annoncer, enten ved at betale pr. klik, pr. visning eller pr. handling. Det er vigtigt at have en klar ide om dit budget, og hvor meget du er villig til at betale pr. handling, da dette vil påvirke, hvor mange mennesker din annonce når ud til.

kreativitet

En effektiv Facebook annonce kræver også kreativitet. Brug billeder og videoer, der fanger øjet og er relevante for dit budskab. Facebook stiller mange forskellige annoncevarianter til rådighed og mulighed for at teste dem op mod hinanden og ad den vej finde den mest effektive annonce.

Min erfaring er, at karusel- og videoannoncer er de formater, som performer bedst.

opfølgning

Når din annonce er live, er det vigtigt at følge op på, hvordan den klarer sig. Overvåg dine resultater regelmæssigt, og juster din annoncekampagne efter behov. Dette kan omfatte justering af din målgruppe, budgivning eller kreativitet.

Kom godt i gang med Facebook annoncering

 

 

Der er flere måder at komme i gang med annoncering på Facebook på.

Måske du allerede har prøvet dig frem og eksperimenteret med at “Booste” opslag og lave enkle annoncekampagner. Nettet flyder med gode sider til tips og tricks til hvordan du gør. Det kan være en fin vej, hvis du har god tid.

Har du brug for at det går lidt hurtigere end at side og kigge Youtube videoer, så kan jeg hjælpe dig på forskellig vis.

Her under finder du et eksempel på 3 kampagne varianter, som giver nogle tips og overvejelser til, hvordan du kan gribe en Facebook annoncekampagne an, alt efter hvilket budskab du vil have ud til dine kunder.

Nederst på siden finder du konkrete pakker med priser på hvad min hjælp koster og hvad du konkret får ud af hjælpen.

Eksempel på 3 kampagnetyper

En rimelig standard kampagne kan deles op i 3 faser, hvor hver fase indikerer, hvor kunden er i købsprocessen.

Her under har jeg taget udgangspunkt i et yogastudie, hvor instruktøren går efter at sætte en kampagne op til hver af de 3 købsfaser.

 

1 Kendskab – Til kunden der ikke kender yogastudiet

2 Overvejelsesfasen – Til kunden der er interesseret i yoga men ikke har købt.

3 Købsfasen – Til kunden der har besøgt hjemmesiden/ virksomheden uden at købe.

 

1 Kendskab

For at kunden kan overveje at købe hos dig, er de nød til først at kende dig.

For at øge kendskabet blandt potentielle kunder, er første fase at lave en kampagne der kommer bredt ud og skaber et øget kendskab til din virksomhed og dine produkter.

Alt efter produkt og branche er det her muligt at målrette annoncerne mod bestemte segmenter. Det kan være forskellige demografiske træk såsom køn og alder.

Eksempel:

En yogainstruktør ønsker flere kunder til et nyt yogahold. Yoga instruktøren er nystartet og har derfor behov for at få kendskabet til yogastudiet ud til potentielle kunder.

Yogainstruktøren vælger derfor en “Kendskabskampagne”, og målretter kampagnen geografisk til lokalområdet med en radius på 10 kilometer. Videre ved hun af erfaring, at kunderne typisk er kvinder i alderen 30 – 65 år og målretter derfor kampagnen til denne aldersgruppe og køn.

 

2 Overvejelsesfasen

Kunder som befinder sig i overvejelsesfasen kender til produktet men måske ikke til din virksomhed.

For at få kunder til at overveje at handle hos dig vil det her give god mening at oprette en kampagne målrettet mod kunder, som interesserer sig for emner der relaterer sig til dit produkt.

Eksempel:

En yogainstruktør vil gerne slå et slag for et nyt hold, som starter snart. Her vil det  være relevant at målrette kampagnen mod brugere, som er interesseret i yoga, sundhed og motion.  Brugerne er altså tættere på et køb end én som ikke kender til yoga.

Med denne målretning får du mere valuta for dine annoncekroner.

 

3 Købsfasen

Kunder, som befinder sig i købsfasen, har besluttet sig for at handle et givent produkt men har endnu ikke foretaget købet.

For at målrette kampagnen mod de kunder, som skal have det sidste lille skub, er det top relevant at lave en målrettet købskampagne.

Eksempel:

En yogainstruktør har en hjemmeside, hvor de forskellige hold er annonceret og hvor der er en side, hvor man kan tilmelde sig og betale for træningen. Der er god trafik på siden men flere kursister forlader dog siden uden at købe noget.

For at motivere disse kunder til at købe et yogaforløb oprettes der en kampagne til brugere, som har besøgt hjemmesiden, men dog uden at købe.

Disse kunder vil i mange tilfælde være kunder, som blev trukket ind på din side ved hjælp af den første kampagne, som handlede om kendskab.

Ved at ramme de kunder, som tidligere har vist interesse ved at besøge din hjemmeside, med nye relevante annoncer, får du dem nu tilbage på siden, så de forhåbentlig afslutter deres køb.

Som det ses af ovenstående eksempler, så er det ofte nødvendig at køre flere kampagnetyper på samme tid, da de understøtter hinanden.

Færdig løsning eller hjælp til “Gør det selv”

For at køre annoncer på Facebook kræver det, at virksomheden har en “Virksomhedsside” på Facebook. Har du ikke det kan jeg hjælpe dig.

Har du brug for hjælp til opsætning og til at komme i gang, er du altid velkommen til at ringe og få en uforpligtigende snak om, hvorvidt jeg er den rigtige til at hjælpe dig.

Du kan altid ringe på tlf.: 22 24 56 97 eller sende en mail på: tonny@tonnyschnoor.dk

Du er også velkommen til at bruge kontaktformularen herunder.
Tonny Schnoor

14 + 1 =